مقاله وبلاگ

بهینه سازی سرور مجازی

مرداد ۱۷, ۱۳۹۸, نویسنده: ۰ نظر

بهینه سازی سرور مجازی

بهینه سازی سرور مجازی، سرور مجازی تکنولوژی بسیار قدرتمندی است که با استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی کسب‌ و کار خود را گسترش دهید.

هر سرور دارای مشخصات سخت افزاری خاصی می باشد که هرکدام وظایف خاص خود را دارند و با توجه به درخواست های شما از سرور، منابع آن درگیر خواهند شد و با افزایش این درخواست ها، سرور شما از نظر سخت افزاری کم خواهد آورد.

به‌منظور بهره بردن از تمام مزایای VPS، بهتر است راهی پیدا کنیم که بتوانیم عملکرد آن را بهینه کنیم و علاوه بر این، بسیاری از تنظیمات برنامه‌های سرور مجازی مانند آپاچی، پایین‌تر از میزان عملکرد مورد انتظار شما هستند. همچنین مواردی هستند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها زمان بارگذاری سایت را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود دهید. این موارد شامل حافظه‌ی موقت، تجزیه‌ و تحلیل معیارهای عملکرد و به‌کارگیری شبکه توزیع محتوا ( CDN ) است.

هنگامی که سرور شما از نظر سخت افزاری دچار کمبود شد، 2 راه کلی پیش روی شماست:

  • افزایش منابع سرور
  • بهینه سازی سرور
بهینه سازی سرور مجازی

بهینه سازی سرور مجازی

نکات مهم در بهینه سازی سرور مجازی

سرور مجازی خود را با رعایت این نکات بهینه سازی نمایید:

۱. پیکربندی آپاچی را بهینه کنید

بهبود عملکرد VPS را با بهینه‌سازی پیکربندی Apache شروع کنید و پیکربندی ضعیف آپاچی باعث استفاده‌ی بیهوده از اکثر منابع سرور شده و درنتیجه بر تمام فرآیندها تأثیر منفی می‌گذارد. عملکرد سرور را می‌توانید با بهبود تنظیماتی مانند StartServers, KeepAlive, MaxClients, و MaxRequestsPerChild آغاز کنید.

۲. ورژن MYSQL را به‌روز نگه دارید

به‌روزرسانی ورژن MYSQL باعث می‌شود عملکرد VPS تا حد ممکن بالا رفته و امنیت آن تضمین شود. البته به‌روزرسانی ورژن MYSQL مقداری دشوار بوده و نیازمند تجربه و دانش کافی است.

۳. محتوای خود را Cache کنید

Chash کردن روشی دیگر برای بهبود عملکرد VPS است و درخواست پیوسته‌ی فایل‌های استاتیک به یک منبع سنگین تبدیل شده و منجر به کاهش عملکرد می‌شود. با Cash کردن این فایل‌ها در حافظه‌ی RAM، می‌توانید سرعت پردازش را بالا برده و تأخیر را توسط ذخیره‌ی موقت داده‌ها کاهش دهید. نرم‌افزارهای Caching مانند Vatnish و Memcached عملکرد وب‌سایت‌های دینامیکی را افزایش داده و به سایت‌هایی که به دیتابیس وابسته‌ هستند، کمک می‎‌کنند.

۴. محتوای خود را بهینه کنید

روش‌های زیادی برای بهینه‌سازی محتوای سایت وجود دارد بهترین راه استفاده از ابزارهای رایگان و آنلاین بوده که مشکلات سایت شما را شناخته و پیشنهاد‌هایی را برای بهبود وضعیت به شما ارائه می‌دهند. ۲ ابزار معروف عبارت‌اند از: Google’s PageSpeed و WebPageTest.org.

۵. از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید

انتقال داده‌ها در بستر اینترنت زمان‌بر است. به‌خصوص هنگامی‌که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما در نقاط دوردست جغرافیایی حضور داشته باشند. در این حالت هم درخواست بازدیدکننده و هم پاسخ آن طولانی خواهد شد. شبکه توزیع محتوا یا CDN سرویسی است که محتوای استاتیک شما را در چندین سرور در نقاط مختلف جغرافیایی ذخیره می‌کند.

نکات مهم در بهینه سازی سرور مجازی

نکات مهم در بهینه سازی سرور مجازی

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.