مقاله وبلاگ

آموزش نصب و استفاده از FFmpeg در لینوکس

دی ۲, ۱۳۹۸, نویسنده: ۰ نظر

آموزش نصب و استفاده از FFmpeg در لینوکس

FFmpeg یکی از بهترین ساختارهای چندرسانه ای است که شامل ابزارهای مختلفی برای کارهای مختلف است. به عنوان مثال ffplay  یک پخش کننده رسانه قابل حمل است که می تواند برای پخش فایل های صوتی / تصویری مورد استفاده قرار گیرد ، ffmpeg  می تواند در قالب های مختلف فایل تبدیل شود،ffserver  می تواند برای پخش مستقیم پخش ها استفاده شود و ffprobe قادر به تجزیه و تحلیل جریان چندرسانه ای است.

این فریم ورک به دلیل تنوع ابزارهای موجود در آن ، بسیار قدرتمند است که بهترین راه حل فنی را برای کاربر فراهم می کند. با توجه به توضیحات FFmpeg در وب سایت رسمی ، دلیل وجود چنین چارچوب عالی چندرسانه ای ، ترکیب بهترین گزینه های نرم افزاری رایگان موجود است.

فریم ورک FFmpeg امنیت بالایی را ارائه می دهد و دلیل این امر جدی بودن توسعه دهندگان هنگام بررسی کد است که همیشه با توجه به امنیت انجام می شود.

کاربردهای FFmpeg :

  • رمزگشایی پرونده های چندرسانه ای
  • رمزگذاری پرونده های چندرسانه ای
  • پرونده های چندرسانه ای کد
  • فایلهای چندرسانه ای  mux
  • فایلهای چندرسانه ای  demux
  • جریان فایلهای چندرسانه ای
  • فایل های چندرسانه ای را فیلتر کنید
  • فایل های چندرسانه ای را پخش کنید

نحوه نصب ساختار چندرسانه ای FFmpeg در لینوکس

از آنجا که بسته های FFmpeg برای پرکاربردترین توزیع های لینوکس ارائه می شوند و نصب آن بسیار آسان خواهد بود.  ما نحوه نصب FFmpeg را در برخی از نسخه های عمومی تر بیان میکنیم.

نحوه نصب FFmpeg  در Ubuntu و Linux Mint :

بهتر است FFmpeg را از طریق PPA توصیه شده در وبلاگ رسمی نصب کنید. یک ترمینال جدید را باز کرده و دستورات زیر را اجرا کنید.

$ sudo add-apt-repository ppa:mc3man/trusty-media

$ sudo apt-get update

$ sudo apt-get install ffmpeg

$ ffmpeg -version

نحوه نصب FFmpeg روی CentOS و RHEL :

برای نصب FFmpeg در توزیع های CentOS و RHEL ، باید با استفاده از دستورات زیر مخزن EPEL و RPM Fusion را روی سیستم فعال کنید.

برای نصب و فعال سازی EPEL از دستور زیر استفاده کنید.

# yum install epel-release

برای نصب و فعال کردن RPM Fusion ، از دستور زیر در نسخه توزیع خود استفاده کنید.

————– On CentOS & RHEL 7.x ————– # yum localinstall –nogpgcheck https://download1.rpmfusion.org/free/el/rpmfusion-free-release-7.noarch.rpm https://download1.rpmfusion.org/nonfree/el/rpmfusion-nonfree-release-7.noarch.rpm

—————–On CentOS & RHEL 6.x ————–# yum localinstall –nogpgcheck https://download1.rpmfusion.org/free/el/rpmfusion-free-release-6.noarch.rpm https://download1.rpmfusion.org/nonfree/el/rpmfusion-nonfree-release-6.noarch.rpm

پس از فعال کردن مخازن ، دستور زیر را برای نصب FFmpeg اجرا کنید:

# yum install ffmpeg ffmpeg-devel# ffmpeg -version

ابزار FFmpeg تقریباً از تمام فرمت های مهم صوتی و تصویری پشتیبانی می کند ، اگر می خواهید فرمت های موجود پشتیبانی شده از ffmpeg را بررسی کنید می توانید از دستورات ./ffmpeg -formats استفاده کنید تا تمام فرمت های پشتیبانی شده را لیست کند. اگر در این ابزار تازه کار هستید ، در اینجا چند دستور مفید وجود دارد که ایده بهتری در مورد قابلیت های این ابزار قدرتمند به شما می دهند.

  1. دریافت اطلاعات پرونده فیلم:

برای به دست آوردن اطلاعات در مورد یک پرونده مثلاً ( video.mp4) ، دستور زیر را اجرا کنید. به یاد داشته باشید که باید یک فایل uput را مشخص کنید ، اما در این حالت ما فقط می خواهیم اطلاعاتی در مورد پرونده ورودی بدست آوریم.

$ ffmpeg -i video.flv -hide_banner

دریافت اطلاعات پرونده فیلم

دریافت اطلاعات پرونده فیلم

  1. افزایش / کاهش سرعت پخش ویدیو:

برای افزایش سرعت پخش ویدیو ، این دستور را اجرا کنید. گزینه -vf فیلترهای فیلم را تنظیم می کند که به تنظیم سرعت کمک می کند.

$ ffmpeg -i video.mpg -vf “setpts=0.5*PTS” highspeed.mpg

افزایش / کاهش سرعت پخش ویدیو

افزایش / کاهش سرعت پخش ویدیو

  1. زیرنویس ها را به یک فیلم اضافه کنید:

اگر یک فایل زیرنویس جداگانه با نامsrt دارید ، می توانید از دستور زیر برای اضافه کردن زیرنویس به پرونده فیلم استفاده کنید:

$ ffmpeg -i video.mp4 -i subtitles.srt -map 0 -map 1 -c copy -c:v libx264 -crf 23 -preset veryfast video-output.mkv

  1. تبدیل فرمت فایل ویدیویی flv به فرمت mpg:

برای تبدیل پرونده ویدیویی .flv به .mpg از دستور زیر استفاده کنید.

$ ffmpeg -i video.flv video.mpg

تبدیل فرمت فایل ویدیویی flv به فرمت mpg

تبدیل فرمت فایل ویدیویی flv به فرمت mpg

این مقاله تنها جزئی از FFmpeg می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از دستورات آن می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

مریم ممتاز

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.