مقاله وبلاگ

بررسی و مقایسه انواع هارد HDD، SSD و NVMe

بهمن ۱۰, ۱۳۹۸, نویسنده: ۰ نظر

بررسی و مقایسه انواع هارد HDD، SSD و NVMe

در این مقاله ، ما  به بررسی و مقایسه انواع هارد HDD، SSD و NVMe خواهیم پرداخت، تفاوت ها را بیان خواهیم کرد و جزئیاتی از نحوه عملکرد فناوری برای هر نوع ذخیره سازی را ارائه می دهیم.

هارد دیسک های HDD:

HDD، هارد دیسک های سنتی در حال چرخش – وسیله ای برای ذخیره سازی داده های الکترومکانیکی است که از حافظه مغناطیسی برای ذخیره و بازیابی اطلاعات دیجیتالی با استفاده از یک یا چند دیسک سخت چرخشی سریع و روکش شده با مواد مغناطیسی استفاده می کند. درایوهای دیسک سخت بیش از 50 سال است که به طور پیوسته باعث افزایش ظرفیت ذخیره سازی آنها و کاهش اندازه بدنی آنها می شود. هارددیسک ها برای خواندن و نوشتن داده ها به دیسک های نخ ریسی یا پلاتر متکی هستند. این هارد دیسک مکانیکی است ، از این رو کندتر و ارزانتر از SSD است.
نمونه هارد Seagate BarraCuda 3.5-inch HDD

نمونه هارد Seagate BarraCuda 3.5-inch HDD

هارد دیسک های SSD:

SSD مخفف Solid State Drive است و به اصطلاح نامیده می شود زیرا هیچ قسمت متحرک ندارد (مانند درایوهای قلم) و از این رو ، هیچ سایش و پارگی به همین دلیل آنها عملکرد بهتری نسبت به هارد دیسک های سنتی دارند که قطعات متحرک و ریسندگی در داخل دارند. طبیعت مکانیکی SSD 5 برابر سریعتر از HDD معمولی است. در حالی که SSD ارزان نیست ، 1.5 برابر گران تر از HDD است.
Kingston V300 2.5-inch

Kingston V300 2.5-inch

هارد دیسک های NVMe:

NVMe (Non-Volatile Memory Express) پروتکل جدیدی برای دسترسی به رسانه های ذخیره سازی پر سرعت است که در مقایسه با پروتکل های میراث مزایای بسیاری به همراه دارد. این رابط برای پشتیبانی موثر از نیازهای سیستم های سازمانی و مشتری با استفاده از درایوهای حالت جامد PCI تعریف شده است. NVM ها واقعاً فقط برای انتقال پرونده های بزرگتر مفید هستند.

نمونه ای از هارد Samsung 970 EVO V-NAND M.2 1TB SSD

نمونه ای از هارد Samsung 970 EVO V-NAND M.2 1TB SSD

در چارت زیر می توانید عملکرد ذخیره سازی این درایو ها را مشاهده کنید.

نمودار مقایسه انواع هارد دیسک

نمودار مقایسه انواع هارد دیسک

در زیر هم نتایج CrystalDiskMark از مدل های خاص هارد دیسک های: Seagate 3TB BarraCuda SATA ، Samsung SSD 850 EVO SATA و Samsung 970 EVO NVMe را می توانید مشاهده نمایید.

نتایج CrystalDiskMark از مدل های خاص هارد دیسک

نتایج CrystalDiskMark از مدل های خاص هارد دیسک

نتیجه گیری:

طی چند سال گذشته میزان ذخیره سازی کاملاً تغییر کرده است. NVMe واقعاً سرعت را به سطح دیگری می رساند و جلوتر از SATA است. این هارددیسک ها ارزان تر هستند و می توانید فضای بیشتری برای ذخیره سازی داشته باشید. اما SSD ها سریعتر ، سبک تر ، بادوام تر هستند و از انرژی کمتری استفاده می کنند. نیازهای شما مشخص می کند که کدام درایو ذخیره سازی بهترین کار را برای شما خواهد کرد.
مریم ممتاز

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.