مقاله وبلاگ

مجازی سازی چیست و انواع مجازی سازی

دی ۲۹, ۱۳۹۸, نویسنده: ۰ نظر

مجازی سازی چیست و انواع مجازی سازی

مجازی سازی چیست و انواع مجازی سازی مجازی سازی درسال ۱۹۶۰ توسط شرکت (International Business Machines) IBM آغاز شد و به عنوان یک روش منطقی برای تقسیم منابع سیستم توسط رایانه های بزرگ, بین برنامه های مختلف ارائه شد ازآن زمان معنای اصطلاح مجازی سازی (Virtualization ) گسترش یافت.

Virtualization یا مجازی سازی راهکاری جدید در علم کامپیوتر و شبکه میباشد که استفاده از این تکنولوژی منجر به کاهش هزینه و افزایش راندمان خواهد شد بوسیله آن می توانیم به طور همزمان دو یا چند سیستم عامل را روی یک سرور راه اندازی کنیم. این تکنولوژی نرم افزاری موجبات دگرگونی در چشـم انـداز فناوری اطلاعات (IT) و همچنین تغییرات اساسی در زیرساخت سازمان را فراهم می کند.

با این تعریف سیستمهایی که داری بوت دو یا چند گانه هستند و در هنگام بوت شدن یک سیستم عامل انتخاب شده و کنترل سخت افزار را بر عهده می گیرد در حیطه مجازی سازی قرار نمی گیرند.

در مجازی سازی باید در یک کلام، مدیریت. در واقع شرکت های بزرگ فروشنده ی نرم افزار(Microsoft، Sun Microsystems ، BEA Systems، Hewlett-Packard، BMC و CA) به این مقوله توجه کرده و آن را در محصول خود می گنجانند، اما فروشندگان مستقل نرم افزار های مجازی سازی (Virtualization) از آن دوری می نمایند در حقیقت تفاوت این دو گروه در توانایی آن ها در ارائه ی ابزار برای مدیریت، مانیتورینگ و بهینه سازی اختصاص منابع می باشد.

در نتیجه، نسل بعدی محصولات حول محور مدیریت می چرخد شرکت های بزرگی مثل VMware با راهکار مجازی سازی خود که ESX Server می باشد، به دنبال ادغام فضای ذخیره سازی، پردازنده ها، حافظه ی جانبی و برنامه ها به عنوان یک منبع یکپارچه می باشند.

مجازی سازی چیست و انواع مجازی سازی

مجازی سازی چیست و انواع مجازی سازی

انواع مجازی سازی

انواع مجازی سازی virtualization عبارتند از:

  • مجازی سازی دسکتاپ

مجازی سازی دسکتاپ فناوری نرم افزاری است که محیط دسکتاپ و نرم افزار کاربردی مرتبط را از دستگاه مشتری فیزیکی جدا میکند که برای دسترسی به آن استفاده میشود

  • مجازی سازی ذخیره سازی

در علم کامپیوتر، مجازی سازی ذخیره سازی از مجازی سازی برای استفاده از قابلیت های بهتر و ویژگی های پیشرفته تر در سیستم های ذخیره سازی داده های کامپیوتری استفاده می کند.

  • مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور، مخفی کردن منابع سرور است، از جمله تعداد و هویت سرورهای فیزیکی فردی، پردازنده ها و سیستم عامل ها، از کاربران سرور. سرپرست سرور از یک برنامه نرم افزاری برای تقسیم یک سرور فیزیکی به محیط های مجازی استفاده می کند.

  • مجازی سازی شبکه

مجازی سازی شبکه به عنوان مجازی سازی خارجی طبقه بندی شده است، ترکیبی از بسیاری از شبکه ها و یا بخش های شبکه به یک واحد مجازی، یا مجازی سازی داخلی، ارائه قابلیت شبکه مانند اجزای نرم افزار در یک سرور شبکه واحد.
در تست نرم افزار، توسعه دهندگان نرم افزار از مجازی سازی شبکه برای تست نرم افزاری استفاده می کنند که در شبیه سازی محیط های شبکه ای هستند که در آن نرم افزار برای استفاده در نظر گرفته شده است.

  • مجازی سازی برنامه کاربردی

مجازی سازی برنامه کاربردی فناوری نرم افزاری است که برنامه های کامپیوتری را از سیستم عامل پایه ای که آن را اجرا می کند محاصره می کند. یک برنامه کامل مجازی شده به معنای سنتی نصب نشده است اگر چه هنوز همانند آن اجرا شده است.

انواع مجازی سازی

انواع مجازی سازی

مزایای مجازی سازی

ماشین های مجازی یک روش قوی و کارامد برای کمک به رها شدن از مشکلاتی را فراهم می کنند که هر روز بر سر راه مدیر قرار می گیرند. حتی اگر تنها یک سرور فایل ساده را به تکنولوژی مجازی شده انتقال دهید، به سرعت به مزایای ان پی خواهید بردو نهایتا می خواهید که کل مرکز داده تان را به صورت مجازی درآورید.

در زیر چند نمونه ازمزایای مجازی سازی آورده شده است:

  • صرفه جویی در هزینه های مستقیم و غیر مستقیم
  • پایین آمدن هزینه های نگهداری و نیروی انسانیCooling ,Powering
  • پشتیبانی از سیستمها و سرویسهای قدیمی موجود در سازمان
  • دسترس پذیری بالا یا High Availability
  • استفاده بهینه از منابع سخت افزاری سازمان و بالابردن بهره وری
  • تجمیع سرویسهای سازمان در یک یا چند سرور، که باعث ایجاد مدیریت متمرکز و امنیت بالا میشود
  • تسریع در پیاده سازی سرویسهای مختلف و ایجاد سریع سرویسهای جدید در جهت افزایش کسب و کار
  • افزاری سازمان یکپارچه سازی منابع سخت
  • ارائه ماشینهای مجازی به جای ماشینهای فیزیکی و اجرای سیستم عاملهای مختلف روی یک هاست فیزیکی
مزایای مجازی سازی

مزایای مجازی سازی

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.