مقاله وبلاگ

مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی

مرداد ۳۰, ۱۳۹۸, نویسنده: ۰ نظر

مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی

مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی، انتخاب سرور اختصاصی یا مجازی مستقیماً به خود شما ربط خواهد داشت. مسلماً هر وب‌سایتی نیازهای متفاوتی خواهد داشت. بنابراین پیش از انتخاب میزبانی وب، نیازهایتان را با سرویسی که می‌خواهید داشته باشید، انطباق دهید.

با توجه به بالاتر بودن هزینه‌های سرور اختصاصی، پیشنهاد ما برای کسب‌وکار شما این است که برای شروع از سرور مجازی استفاده کنید و چنان‌چه کسب‌وکار شما رشد چشم‌گیری داشت و ترافیک بازدید‌کننده‌های وب‌سایت شما به‌صورت قابل ملاحظه‌ای رشد کرد، آن‌گاه از سرور اختصاصی استفاده کنید.

عموما سرویس های میزبانی بر اساس میزان اختیارات کاربر در استفاده به سه گروه اصلی “میزبانی اشتراکی”، “سرور مجازی” و “سرور اختصاصی” تقسیم می شوند.

سرور مجازی (Virtual Private Server)، به سروری گفته می‌شود که منابع سرور بین چند ماشین یا چند کاربر تقسیم می‌شود. تصور کنید که یک کامپیوتر مرکزی وجود دارد که چندین کاربر از آن استفاده می‌کنند و هر کدام از کاربران به شیوه‌ی خود از این کامپیوتر استفاده می‌کند.

سرورهای مجازی نسبت به سرورهای اختصاصی منابع محدودتری دارند. اما سرور مجازی برای وب‌سایت‌هایی که ترافیک خیلی زیادی ندارند و پیچیدگی آن‌ها زیاد نیست، بسیار مناسب است. در مجموع می‌توانید این‌گونه تصور کنید که سرور مجازی یک راه‌حل بسیار عالی برای افرادی است که خواهان دسترسی روت بر روی یک سرور هستند و از طرف دیگر خواهان هزینه‌های یک سرور اختصاصی نیستند.

سرور اختصاصی (Dedicated Server)، به سروری گفته می‌شود که تمام منابع آن به شخص شما اختصاص داده خواهد شد. شما به تمام منابع سرور دسترسی خواهید داشت و قادر خواهید بود تا محیط سرور را آن‌گونه که می‌خواهید پیکربندی کنید.

سرورهای اختصاصی زمانی مقرون به‌صرفه خواهند بود که وب‌سایت شما ترافیک بازدید‌کننده‌ی زیادی داشته باشد و نیازمند منابع RAM و CPU بالایی داشته باشید.

مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی

مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت و مزایای بین سرور مجازی و سرور اختصاصی

این دو سرور را در 4 زمینه ی متفاوت  است، که به بررسی خواهیم نمود :

  •  انعطاف پذیری و بهینه سازی

با سرور اختصاصی شما دسترسی کامل به سرور و تمامی منابع آن دارید در حالی که با سرور مجازی شما یک ماشین مجازی شده را بر روی سرور کنترل می کنید که ممکن هست تعداد زیادی محیط مجازی دیگر را نیز میزبانی کند.

با VPS شما CPU را به صورت اشتراکی با سایر سرور های مجازی استفاده می کنید و میزان بهره مندیتان از RAM و فضای حافظه در حدی است که شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ به  شما دسترسی داده است در واقع کاربر محدود به پلن های شرکت های ارائه دهنده است.

با سرور اختصاصی شما از کل CPU به تنهایی استفاده کرده و ان را با کسی شریک نیستید و منابع همگی بسته به تنظیمات و نیاز خودتان شکل می گیرد و به طور کلی قدرت مانور بیشتری نسبت به سرور مجازی دارید.

سرور های مجازی به علت انعطاف پذیری زیادی که دارند به راحتی به سرور دیگر می توانند انتقال پیدا کنند.

  • کنترل و دسترسی

از نظر کنترل و دسترسی تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی ناچیز است. محدودیت در دسترسی و کنترل به شرکت ارائه دهنده خدمات بستگی دارد و بحثی جدا از ویژگی ها و امکانات سرور های مجازی و اختصاصی می باشد.

  • قیمت ها

قابل توجه ترین تفاوت بین سرور مجازی و سرور اختصاصی قیمت آن ها می باشد. سرور های اختصاصی به صورت تصاعدی می توانند گرانتر از VPS  باشند.

تفاوت و مزایای بین سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت و مزایای بین سرور مجازی و سرور اختصاصی

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.