مقاله وبلاگ

تست آپتایم و مانیتورینگ سرور

خرداد ۶, ۱۴۰۰, نویسنده: ۰ نظر

تست آپتایم و مانیتورینگ سرور

تست آپتایم و مانیتورینگ سرور، داخل وب و هاستینگ ها دنبال یه هاست یا سرور با کیفیت میگردید به اصلاحی برمیخورید که بهش میگن UpTimeیا همون آپتایم که میشه میزان زمان بالا و در دسترس بودن یه سرور که این خیلی با اهمیت هست زیرا اگه سایت شما در طول 1 سال قطعی های زیادی داشته باشه و در دسترس نباشه و کاربرای شما هربار که میان به سایتتون نتونن اونو باز کنن کم کم سایت شمارو فراموش میکنن و آمار بازدیدتون میاد پایین. شرکت های میزبانی برای تضمین کیفیت سرویس هایشان به شما هرنوع گارانتی بابت آپتایم می دهند زیرا اولین و مهم ترین معیار انتخاب یه هاست خوب میزان در دسترس بودنشه.

Uptime (آپتایم) سرور یکی از مهم ترین مسائلی است که می بایست در سیستم عامل بررسی گردد.  آپتایم یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که برای سنجش میزان قابل اطمینان بودن سیستم به کار می‌رود و در قالب زمان به کاربر ارائه می گردد.

یکی از نکات مهمی که در حین خرید هاست با کیفیت باید به آن توجه کنید، مدت زمان آپتایم است. هیچ وبمستری دوست ندارد برای هاست هزینه کند اما وب‌سایتش مدام از دسترس خارج شود. پایین بودن آپتایم می‌تواند آسیب‌های بسیار بدی به اعتبار و سئو وب‌سایت شما وارد کند.

همیشه آپتایم هاستتون رو نظارت کنید و به وضوح وضعیت سرور میزبانی سایتتونو بدونید. اگر به این موضوع نظارت نداشته باشید و سایت دان شود و کاربران شما به سایت قطع شده شما برسند قطعا ترافیک زیادی از دست میدید.

تست آپتایم و مانیتورینگ سرور

تست آپتایم و مانیتورینگ سرور

بررسی آپتایم سایت

برای مشاهده آپتایم راهکار های مختلفی وجود دارد. میتونم بگم ابزار های بسیار زیادی برای مانیتورینگ سرورها در سطح وب به صورت رایگان و تجاری وجود دارند که بعضیاشون هزینه هایی در حدود بیش از چند هزار دلار در سال دارند. بعضی از این ابزار ها فقط یه بررسی ساده HTTP رو انجام میدند و بعضی دیگه به صورت همزمان بیش از 50 بررسی مختلف روی سایت انجام میدن و فعالیت های بسیار پیچیده ای در Back-end اونها انجام میشه. این ابزار ها بسته به ویژگی هاشون در هر بازه زمانی اجرا میشن و اون دسته ای که خریداری هستند بسته به قیمت و امکاناتشون میتونن قدرتمندتر یا ضعیف تر باشند.

معرفی روش های مشاهده آپتایم عبارتند از:

  • Task Manager

یکی از ساده ترین و سریع ترین روش ها استفاده از Task Manager می باشد. بخش Task Manager به صورت کلی یک گزارش از سیستم عامل به ما ارائه می دهد. برای مثال میزان مصرف پردازشگر، رم و آپتایم. برای مشاهده آپتایم می بایست بر روی نوار پایین ویندوز کلیک راست کنید و گزینه Task Manager را باز کنید و بخش Performance را مشاهده نمایید:

بررسی آپتایم سایت

بررسی آپتایم سایت

  • Event Viewer

تمامی اتفاقاتی که داخل سیستم عامل رخ می دهد در بخش Event Viewer

ثبت می گردد. در نتیجه این بخش یکی از پر کاربرد ترین قسمت هایی است که مدیران سرور از آن استفاده می کنند. برای مشاهده آپتایم سرور می بایست آیدی مناسب بررسی آن را در Event Viewer بررسی کنید. برای مثال آیدی ۶۰۰۶ یا ۶۰۰۵ برای بررسی شروع و توقف سیستم از آن استفاده می گردد. برای بررسی راحت تر نیز می بایست وارد بخش Event viewer شوید و در بخش Windows log گزینه System را انتخاب کنید و بر روی filter current log کلیک کنید و فیلتر را بر روی عدد مورد نظر قرار دهید با مقایسه کردن لاگ ها می توانید آپتایم سرور را بررسی کنید.

مشاهده آپتایم سرور

مشاهده آپتایم سرور

  • CMD

یکی دیگر از راهکارهای ساده استفاده از CMD برای بررسی آپتایم می باشد. برای بررسی این مورد می بایست کامند زیر را در CMD وارد نمایید تا System Boot Time به شما نمایش داده شود:

systeminfo | find “System Boot Time”

انواع ابزارهای مانیتورینگ سرور

انواع مانیتورینگی که میتونید داشته باشید، مانیتورینگ Ping ، مانیتورینگ HTTP ، مانیتورینگ سرور DNS و مانیتورینگ پورت TCP هست که در زیر توضیحاتی در مورد این ها داده ایم.

  • مانیتورینگ Ping

مانیتورینگ Ping اساسا درخواست های روی سایتتون از این نظر که وجود داشته باشند و در حال اجرا باشند رو بررسی میکند و این نوع مانیتورینگ به شما اطلاع میده که سایتتون در دسترس نیست و Down شده. آماری که این مانیتورینگ ارائه میده در قالب اعداد و ارقامی هستند که میتونه به شما در تشخیص وضعیت up یا down بودن سایت کمک کند . علاوه بر این سرعت اتصال اینترنتی شما و آمار خرابی هم بهتون ارائه میدهد.

  • مانیتورینگ HTTP

ما از HTTP برای انتقال داده های آفلاین بااستفاده از مجموعه قوانین سرورو ها و مرورگر های وب برای تبادل اطلاعات استفاده می کنیم. مانیتورینگ HTTP اطلاعاتی در مورد ترافیک HTTP بین اینترنت و کامپیوتر به ما ارائه میده و تنظیمات پیشرفته ی اون به کاربرا اجازه میده تا درک بیشتری در مورد این موضوع داشته باشن مثل گواهی امنیتی ssl اگر در یک مکان میزبانی باشه به شما اطلاع میده.

  • مانیتورینگ پورت TCP

پروتکل کنترل انتقال یا TCP ، داده ها رو از یک دستگاه در شبکه به دستگاه های دیگه ای در شبکه انتقال میده و از استراتژی ارسال مجدد برای اطمینان از انتقال صحیح و اینکه هیچ داده ای از دست نرفته باشه استفاده می کنه. از آنجا که بخشی از مانیتورینگ نظارت بر کیفیت هست و نقش موثری در ارتباطات host-to-host داره، اگر مشکلی در اتصال وجود داشته باشه سریعا آشکار میشود.

انواع ابزارهای مانیتورینگ سرور

انواع ابزارهای مانیتورینگ سرور

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.