مقاله وبلاگ

وب سرور چیست، انواع وب سرور

بهمن ۷, ۱۳۹۹, نویسنده: ۰ نظر

وب سرور چیست، انواع وب سرور

وب سرور چیست، انواع وب سرور، تا به حال فکر کرده‌اید برای اینکه بتوانید از یک سایت استفاده کنید، چه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی باید فعالیت کنند تا شما را به مراد دلتان برسانند؟ وب‌سرور یکی از این نرم‌افزارها است.

از دید کاربران معمولی، همه‌چیز خیلی ساده است و فقط کافی است آدرس سایت در مرورگر وارد شود تا وارد وب‌سایت شویم! اما در واقعیت، کلی زیرساخت لازم است تا یک سایت در دسترس قرار بگیرد. در کنار نام دامنه، هاست، پروتکل‌های امنیتی و …، وب‌سرور را نباید فراموش کنیم!

وب سرور چیست، انواع وب سرور، زمانی که کاربر درخواستی به سمت سایت شما می‌فرستد و وظیفه پاسخ به درخواست کاربر را به عهده دارد و محتوای درخواست شده را ارسال می‌کند و با ما  پس در کل وب‌سرورها وظیفه پذیرایی از کاربران و ارائه خدمات به آن‌ها را دارند. 

وب سرور برنامه‌ای است که از پروتکل HTTP استفاده می‌کند تا فایل‌هایی را در پاسخ به تقاضای کاربران صفحات وب در اختیار قرار دهد. این تقاضاها از طریق اتصال HTTP کامپیوترهای کاربران ارسال می‌شوند و هر سروری که یک سند XML را به دستگاه دیگر تحویل می‌کند می‌تواند یک وب سرور باشد و یک تعریف بهتر به این صورت است که یک وب سرور درواقع یک سرور اینترنت است که به تقاضاهای HTTP برای تحویل محتوا و خدمات پاسخ می‌دهد.

"<yoastmark

انواع و ویژگی های وب‌ سرور 

وب‌سرورها انواع گوناگونی دارند و  توسط شرکت‌های مختلفی ارائه می‌شوند. از آنجایی که سایت‌های مختلف، مشخصات و نیازهای مختلفی هم دارند، بهتر است با وب سرورهای مختلف و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید، تا بتوانید سرویسی را که برای سایت‌تان مناسب است تهیه کنید.

اصولأ چهار نوع وب سرور وجود دارد – Apache، IIS، NginX و LiteSpeed.

  •  وب‌سرور آپاچی (Apache)

Apache محبوب‌ترین، رایج‌ترین و البته ارزان‌ترین نرم‌افزار مورد استفاده جهت Handle نمودن Request های وب است که توسط Apache Software Foundation برنامه‌نویسی و پشتیبانی می‌شود و روی هر دو پلتفرم ویندوز و لینوکس قابل‌نصب است (بیشتر بر روی لینوکس/یونیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد).

این وب سرور به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و شاید یکی از دلایل محبوب بودن آن Open Source بودنش است که عدد ۴۳.۷ درصدی کل وب سرورهای دنیا را به خودش اختصاص داده است. وب سرور Apache، به دلیل انواع ماژول امنیتی در حالت پیش‌فرض امن، قابل اعتماد و سریع است، البته تنظیماتی در کانفیگ این وب سرور جهت افزایش این سه خصوصیت قابل انجام است.

  • وب‌سرور لایت اسپید (LiteSpeed)

وب سرور لایت اسپید مبتنی بر سرعت، امنیت، مقیاس‌پذیری و عملکرد بالا است، به همین دلیل این وب سرور بهترین انتخاب برای هاست‌های اشتراکی است.

این وب سرور به دلیل استفاده از Mod_php در سرویس‌های PHP ۵٠% سریع‌تر از وب سرور آپاچی برای پردازش اسکریپت‌های PHP و ۶۰۰% سریع‌تر برای محتواهای استاتیک است.

این وب سرور نسبت به وب سرور آپاچی، منابع کمتری از سرور را مصرف می‌کند و در حالت کلی نیاز به سخت‌افزار قوی ندارد، همچنین ترافیک بیشتری را پشتیبانی می‌کند و برای حفاظت از DDOS یکپارچه شده است و در حالت کلی تمام قابلیت‌های وب سرور آپاچی را به نحوی کارآمدتر دارا است.

  • وب‌سرور Nginx

این وب سرور Open Source و یا متن‌باز است. Ngnix در سال 2004 معرفی شده و با توجه به قابلیت مقیاس‌پذیری (event-driven) آن، بر مبنای استفاده هم‌زمان از منابع سرور استوار بوده است و این وب سرور قابلیت هندل کردن بیش از ۱۰۰۰۰ کانکشن هم‌زمان با کمترین میزان مصرف حافظه را دارد. این وب سرور (Nginx/PHP۵-FPM) بر روی سرورهای اشتراکی پیاده‌سازی نمی‌شود اما بهترین انتخاب برای سرورهای مجازی با حافظه محدود است.

وب سرور Nginx خود یک وب سرور مستقل است و فقط به‌عنوان یک پروکسی معکوس مقابل آپاچی محسوب نمی‌شود و این وب سرور مد یکپارچه برای PHP ندارد و نیاز است با استفاده از سرور جداگانه PHP-FPM مثل PHP5 ارتباط برقرار کند.

  • وب‌سرور Lighttpd

وب‌سرور Lighttpd یکی از امن‌ترین وب‌سرورها است که خدمات بسیار خوبی در موقعیت‌های High Performance و High load ارائه می‌کند و از طرف دیگر این وب‌سرور نسبت به سایر رقبا، نیاز به منابع بسیار کمی دارد و همچنین کمترین میزان رم را اشغال می‌کند و وب‌سرور Lighttpd به امکانات پیشرفته‌ای مانند FastCGI, CGI و URL-Rewriting مجهز است و همین امکانات باعث‌ شده‌اند تا این وب‌سرور یک انتخاب مناسب برای سایت‌هایی با ترافیک بالا باشد.

  • وب‌سرور (IIS (Internet Information Services

این وب‌سرور محصول مایکروسافت است و فقط برای ویندوز قابل استفاده است! وب‌سرور IIS سازگاری خوبی با زبان‌های برنامه‌نویسی ASP.net و .Net دارد و با زبان PHP نیز سازگار است و محدود کردن مصرف پردازنده برای هر برنامه، ماژول‌های متنوع و پشتیبانی از پروتکل WebSocket را می‌توان از دیگر ویژگی‌های IIS دانست.

انواع و ویژگی های وب‌ سرور 

انواع و ویژگی های وب‌ سرور

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.