مقاله وبلاگ

تفاوت SFTP با FTP و FTPS

فروردین ۲۵, ۱۳۹۹, نویسنده: ۰ نظر

تفاوت SFTP با FTP و FTPS

تفاوت SFTP با FTP و FTPS، دو پروتکل FTPS و SFTP مهم برای انتقال اطلاعات هستند و هنگامی که سعی دارید تا در مجموعه کاری خود برای کارمندان خود امکان انتقال فایل بین سیستم های کامپیوتری را ایجاد کنید، بی شک به دنبال ساده ترین و البته ایمن ترین راه انتقال فایل بین سیستم های کامپیوتری هستید. با توجه به این موضوع باید به این نکته توجه داشت که از بین پروتکل های SFTP و FTPS انتقال فایل در شبکه کامپیوتری و تفاوت FTPS و SFTP چیست.

پروتکل FTP که برگرفته از File Transfer Protocol می باشد، جهت انتقال فایل از یک میزبان به میزبان دیگر و یا از یک سرور به یک کلاینت مورد استفاده قرار می گیرد. پروتکل FTP یک پروتکل از نوع TCP و با شماره پورت 21 می باشد.

پروتکل SFTP نیز یک پروتکل از نوع TCP و با شماره پورت 22 می باشد. SFTP خلاصه شده Secure File Transfer Protocol بوده و یک انتقال فایل امن را برای ما ایجاد می کند. در این حالت انتقال فایل از یک میزبان به میزبان دیگر کاملا امن و در کانال های رمزنگاری شده صورت می گیرد. شماره پورت این پروتکل و پروتکل SSH هر دو 22 می باشد و در واقع پروتکل SFTP برای اینکه یک انتقال امن را انجام دهد بر بستر SSH پیاده سازی شده است.

FTPS یک پروتکل برای انتقال امن فایل است، بعد از آنکه نت اسکیپ پروتکل SSL یا همان TLSامروزی را معرفی کرد از آن برای تبدیل FTP به FTPS استفاده گردید. FTPS هم مثل FTP از پورت 21 برای ارسال دستورات و پورت 20 برای تبادل اطلاعات استفاده می کند البته باز بودن این Range Port در فایروال برای شبکه شما ریسک امنیتی دارد.

تفاوت SFTP با FTP و FTPS

تفاوت SFTP با FTP و FTPS

تفاوت های دو پروتکل FTP و SFTP

تفاوت های دو پروتکل FTP و SFTP عبارتند از:

SFTP
FTP
Secure File Transfer Protocol
File Transfer Protocol
انتقال فایل امن
انتقال بصورت عادی و غیرامن
از پروتکل SSH استفاده می کند
بخشی از پروتکل TCP/IP
شماره پورت 22
شماره پورت 21
ایجاد ارتباط بر بستر SSH
ایجاد ارتباط بر بستر TCP
فایل قبل از ارسال رمزنگاری می شود
فایل قبل از ارسال رمزنگاری نمی شود

مزایای SFTP در مقابل FTP و FTPS

مزایای SFTP در مقابل FTP و FTPS عباردتند از:

  • انتقال فایل از طریق SFTP سریع تر است، زیرا انتقال داده در قالب دودویی است، بنابراین داده ها زمان کمتری را بر روی عبور از سیم لازم دارند.
  • پروتکل SFTP فقط به یک اتصال نیاز دارد و هیچ نیازی به کانال داده اختصاصی ندارد.
  • امنیت اتصالات SFTP با SSH تضمین می شود.
  • لیست دایرکتوری SFTP همیشه در دسترس و قابل خواندن است.
  • امکان قفل گذاری بر روی فایل ها را نیز فراهم می کند.
  • SFTP به عنوان پروتکل FTP با امنیت بیشتر شناخته می شود و یک روش محبوب برای انتقال ایمن فایل ها است.
  • SFTP از پروتکل SSH 2.0 برای انتقال امن فایل ها بین سیستم ها استفاده می کند.
  • SFPT از دسترسی و انتقال فایل، بدون استفاده از خط فرمان پشتیبانی می کند. همچنین داده ها و دستورات رمز نگاری شده که در بسته های باینری ویژه ای قرار دارند، از طریق یک اتصال امن با استفاده از SSH انتقال پیدا می کنند.
  • کلاینت های FTP نمی توانند از سرور SFTP استفاده کنند. این سرورها به کلاینت های SFTP ای اختصاص داده شده اند که از پروتکل SSH برای دسترسی، انتقال و مدیریت فایل ها استفاده می کنند.
مزایای SFTP در مقابل FTP و FTPS

مزایای SFTP در مقابل FTP و FTPS

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.