مقاله وبلاگ

تفاوت وب سرور Nginx و لایسنس دار

اسفند ۲۶, ۱۳۹۸, نویسنده: ۰ نظر

تفاوت وب سرور Nginx و لایسنس دار

تفاوت وب سرور Nginx و لایسنس دار وب سرور، نرم افزار نصب شده بر روی سرور می باشد که می تواند درخواست های ارسالی کاربران به سرور را پاسخ دهد. وب سرور درخواست های دریافتی از HTTP و چندین پروتکل دیگر را می تواند پردازش کند.

عملکرد اولیه یک وب سرور به این گونه است که ابتدا درخواست کاربر را دریافت، سپس درخواست را پردازش می کند و در نهایت پاسخ را در اختیار کاربران قرار می دهد. ارتباط بین سرویس گیرنده (کاربر) و سرور با استفاده از پروتکل Hypertext Transfer) HTTP) انجام می شود.

در سالهای اخیر وب سرورهای حرفه ای تر و سریعتری تولید و توزیع شده است که جدای از سرعت بهتر منابع کمتری نیز مصرف می کنند و برای میزبانی پر ترافیک بسیار بهتر از وبسرور آپاچی عمل می کنند . از جمله این وب سرورها میتوان به وب سرور litespeed و nginx اشاره کرد که این روزها محبوبیت بیشتری را برای خود جلب کرده اند.

وب سرور محبوب لینوکسی با نام Nginx،این وب سرور برای بازدیدهای بالا بسیار کارآمد می باشد. با توجه به این که بیشتر به عنوان open source مشهور شده است، کاربران نیز از نسخه رایگان آن استفاده می کنند. شاید برخی از کاربران در خصوص نسخه لایسنس دار آن آگاهی کافی نداشته باشند.

تفاوت وب سرور Nginx و لایسنس دار

تفاوت وب سرور Nginx و لایسنس دار

بهترین وب سرور لینوکس

هر دو این وب سرورها در یک کمپانی ساخته و منتشر شده است و از نظر بهربرداری نسخه Open source نیز ماژول های زیادی را برای استفاده دارد.

این کمپانی پس از مدتی با توجه به نیاز جامعه امکان سنجی کرده است و نسخه لایسنس دار را با قابلیت های متفاوت به بازار ارزه کرده است.

اولین تفاوت مهم و کابردی آن پشتیبانی محصول می باشد. در جامعه امروزی یکی از دلایل مهم انتخاب یک شرکت توسط کاربر، پشتیبانی محصول می باشد. در نتیجه کمپانی Nginx نیز نسخه لایسنس داری را ارائه کرده است تا فرایند پشتیبانی را به محصول خود اضافه کند.

محصول لایسنس دار قابلیت هایی مانند مانیتورینگ Live بر روی سرور را دارد که کاربر می تواند وضعیت وب سرور خود را به صورت Live بررسی کند. این قابلیت در نسخه Free موجود نمی باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشد که Nginx هیچگاه کاربران خود را محدود نکرده است و همچنان امکان اضافه کردن همه ویژگی ها به این وب سرور توسط کاربران سوم شخص وجود دارد.

قطعا قابلیت و نحوه استفاده از هر دو نسخه وب سرور یکسان است ولی در نسخه لایسنس دار برخی از موارد کاربری راحت تر دارد Nginx لایسنس دار نوعی تکمیل کننده برای نسخه Free می باشد.

مقایسه میان Nginx و لایسنس دار

مقایسه میان Nginx و لایسنس دار

مقایسه انواع وب سرورها

هر سه وب سرور را مقایسه کنیم که کدام یک کارایی راحتی دارند عبارتند از:

  • litespeed بدلیل پنل تحت وب و تنظیمات آماده
  •  apache بدلیل سازگاری با پنل های مختلف
  •  apache+nginx بدلیل سازگاری خوب و وجود پلاگین های آماده جهت نصب و کانفیگ
  • nginx بدلیل دستی بودن و مشکل تر بودن تنظیمات و کانفیگ

کدام یک از وب سرورها مقرون به صرفه و اقتصادی و امنیتشان به مراتب بهتر از دیگری عبارتد از:

  •  apache بدلیل رایگان بودن و دسترسی آسان و منابع زیاد برای مدیریت این وب سرور
  •  nginx بدلیل متن باز و رایگان بودن
  •  apache+nginx بدلیل وجود پلاگین و قیمت ارزان و کم لایسنس های پلاگین
  •  لایت اسپید بدلیل تجاری بودن و گران بودن هزینه های لایسنس
  • apache بدلیل انواع مازول امنیتی
  • nginx بدلیل داشتن قابلیت های امنیتی و متن باز بودن
  •  apache+nginx بدلیل ترکیب بودن دو وب سرور و دخالت apache در پردازش اطلاعات
  •  litespeed بدلیل متن بسته بودن باید همیشه باگ هایی که شرکت سازنده رفع می کند را آپدیت کنید تا موجب بروز مشکلات در سرور نشود.
مقایسه انواع وب سرورها

مقایسه انواع وب سرورها

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.