مقاله وبلاگ

عوامل موثر افزایش امنیت سرور

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰, نویسنده: ۰ نظر

عوامل موثر افزایش امنیت سرور

عوامل موثر افزایش امنیت سرور، امنیت سرور موضوعی بسیار حیاتی بوده که البته اکثر صاحبان وب‌سایت آن را نادیده می‌گیرند. پس‌از اینکه سرویس سرور مجازی یا VPS ویندوز خود را تهیه کردید و اطلاعات ورود به آن را دریافت کردید، مطمئناً قدم بعدی افزایش امنیت آن است.

برخی فکر می کنند اگر هیچ سرویس در حال اجرایی روی سرور وجود نداشته باشد ، خطرناک نیست و مهم نیست که همه درگاه ها باز باشند. اگر اتصال ها به پورتهای بلااستفاده مسدود شده یا از بین بروند ، اکثر مزاحمان مخرب به دستگاه های دیگری منتقل می شوند که درگاه های آن ها در حال پذیرش آن ها هستند. تنظیم یک

ویندوز 10 امن ترین نسخه ویندوزی است که در بازار وجود دارد. این سیستم‌عامل دارای ویژگی‌های رمزنگاری آنتی ویروس ، فایروال و دیسک بسیار بهبود یافته‌ای است. اما در واقع این ویژگی‌ها کافی نیست. یکی از نگرانی‌های کاربرانی که از سرور مجازی ویندوز استفاده می کنند چگونگی تأمین امنیت آن است.  فایروال فقط چند دقیقه طول می کشد – بنابراین ما به شدت توصیه می کنیم برای افزایش امنیت سرور ( سرور مجازی, سرور اختصاصی ) خود این کار را انجام دهید.

عوامل موثر افزایش امنیت سرور، هر سیستم عامل یک سرور مجازی است که به آن Virtual Private Server یا VPS می گوییم. وظیفه ی مدیریت سخت افزار سیستم ها بر عهده سیستم عامل است. شما می توانید با تهیه یک سیستم و نصب یک سیستم عامل مانند ویندوز بر روی سیستم از آن استفاده کنید.

سیستم‌عامل سرور مجازی ممکن است لینوکس، ویندوزو یا هر چیز دیگری باشد. امنیت سرور همواره موضوعی بسیار مهم بوده که البته اکثر صاحبان وب‌سایت آن را نادیده می‌گیرند. پس ‌از اینکه سرویس سرور مجازی یا VPS ویندوز خود را تهیه کردید و اطلاعات ورود به آن را دریافت کردید، مطمئناً قدم بعدی افزایش امنیت آن است.

در حالی که مایکروسافت در تلاش است تا امنیت کاربران خود را حفظ کند، هکرها نیز سعی داردند با استفاده از نقاط ضعف منحصر به فرد سیستم عامل ویندوز آن را هک کنند. این امر باعث شده است تا ویندوز بیشترین آمار هک شدن را در بین سیستم عامل‌ها به خود اختصار دهد. اما محافظت در برابر اکثر تهدیدها کاملاً آسان است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا اطمینان حاصل کنید که سرور خود را ایمن نگه داشته‌اید.

عوامل موثر افزایش امنیت سرور

عوامل موثر افزایش امنیت سرور

راهکارهای افزایش امنیت سرور مجازی ویندوز

ما در این مقاله سعی کرده ایم راه هایی که سبب ایمن شدن سرور مجازی می گردد را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

  •  حساب کاربری پیش‌فرض را غیرفعال کنید

در اولین مرحله‌ی افزایش امنیت VPS ویندوز، باید حساب کاربری پیش‌فرض را غیرفعال کرده و سپس یک کاربر جدید بسازید و مجوزهای مدیر (Administrator) را به آن بدهید. شرکت ارائه‌دهنده‌ی VPS یک سیستم‌عامل بر روی آن نصب می‌کند و یک حساب کاربری پیش‌فرض را بر روی آن ایجاد می‌کند. این امری بسیار عادی و متعارف است. مشکل این است که این حساب کاربری می‌تواند سریعاً مورد هجوم قرارگرفته و هک شود.

حملات اغلب توسط ربات‌هایی صورت می‌گیرند که سعی دارند با brute-force وارد حساب کاربری شما شوند. جلوگیری از حملات brute-force کاری بسیار ساده است. فقط باید حساب کاربری پیش‌فرض خود را غیرفعال کرده، یک کاربر جدید ساخته و تمامی امتیازات ادمین را به آن اختصاص دهید. نام این کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است. در پایین چند مثال از نام کاربری مناسب را مشاهده می‌کنید:

  • پورت پیش‌فرض Remote Desktop Connection را تغییر دهید

دسترسی به دسکتاپ ویندوز VPS از طریق کنترل از راه دور امکان‌پذیر است. ویژگی‌ها و اطلاعات ویندوز بر روی پورت پیش‌فرض ۳۳۸۹ قرار دارند. از آنجایی‌ که این پورت  عمومی و باز است، خیلی راحت مورد حملات brute-force قرار می‌گیرد. ساده‌ترین راه‌حل برای افزایش امنیت سرور مجازی ویندوز، تغییر این پورت پیش‌فرض است.        با این کار VPS از حملات و سوءاستفاده از منابع سرور در امان می‌ماند.

توصیه می‌کنیم برای تغییر پورت پیش‌فرض، یک پورت تصادفی انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر از هر نرم‌افزار کنترل از راه دور دیگری استفاده می‌کنید، باید پورت پیش‌فرض آن را هم تغییر دهید.

  •  از دسترسی آی پی های ناشناخته به سرور جلوگیری کنید

پس از این‌که پورت پیش‌فرض Remote Desktop Connection را تغییر دادید، باید دسترسی IP های ناشناخته به سرور مجازی را محدود کنیم.

بدین منظور باید دسترسی به اینترنتی با IP استاتیک داشته باشیم. توجه داشته باشید که اینترنت‌های کابلی، وایرلس و DSL خانگی معمولاً IP آدرس استاتیک ندارند.

بنابراین باید هنگام محدود کردن IP آدرس‌ها بسیار محتاط عمل کنید، چون ممکن است منجر به محدود شدن IP آدرس شما شود.

  •  بر روی سرور مجازی ویندوز آنتی ویروس نصب کنید

مرحله‌ به‌ مرحله که جلوتر می‌رویم، امنیت VPS ویندوز هم بیشتر می‌شود. مرحله‌ی بعدی نصب آنتی ویروس است. اگر روی سرور مجازی خود آنتی ویروس نصب نکنید، احتمال آلوده شدن آن بسیار زیاد می‌شود. انواع نرم‌افزارهای مخرب و جاسوس، تروجان، ویروس و غیره می‌توانند وارد سرور مجازی شما شوند.

اهمیت آنتی ویروس برای افزایش امنیت VPS کاملاً روشن است. برای شروع می‌توانید از آنتی ویروس security Essentials محصول شرکت مایکروسافت شروع کنید. این آنتی ویروس گزینه‌ای مناسب و البته رایگان برای محافظت از سرور مجازی شماست که به‌صورت خودکار هم به‌روزرسانی می‌شود.

فراموش نکنید که آنتی ویروس و فایروال با همدیگر تفاوت دارند و برای امنیت بیشتر بهتر است از هردوی آن‌ها استفاده کنید.

  • فایروال ویندوز را فعال کنید

اکثر سیستم‌عامل‌ها دارای فایروال پیش‌فرض هستند. استفاده از فایروال مزایای بسیار زیادی ازجمله جلوگیری از خراب‌کاری هکرها و نرم‌افزارهای مخرب و همچنین فیلتر کردن اطلاعات دریافتی از اینترنت را به دنبال خواهد داشت.

فایروال ویندوز خوب است، اما اگر از فرآیندهایی مانند اطلاعات کارت اعتباری در سرور مجازی استفاده می‌کنید فایروال ویندوز کافی نیست. عملیات‌ پیشرفته به فایروال پیشرفته نیاز دارد. پس باید تنظیمات فایروال را بر اساس فرآیندهای خود انجام دهید.

  • ویندوز را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید

هر کدی که در سیستم‌عامل به کار می‌رود، بی‌نقص و عالی است؛ مگر اینکه یک حفره‌ی امنیتی برای آن پیدا شود.

سیستم‌عامل سرور مجازی را باید در اسرع وقت به‌روزرسانی کنید. پس هرچه سریع‌تر به‌روزرسانی خودکار سیستم‌عامل VPS خود را روشن کنید.

این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند از سرور شما در برابر خطرات احتمالی محافظت کنند. در ادامه به به‌روزرسانی نرم‌افزارهای ویندوز سرور مجازی و اهمیت انجام این کار اشاره خواهیم کرد.

  •  نرم‌افزارها را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید

شرکت مایکروسافت همیشه تلاش می‌کند تا امنیت ویندوز را تأمین کند. به همین دلیل در میان سیستم‌عامل‌های فراوان موجود در بازار، ویندوز از امنیت مناسبی برخوردار است. اما نصب برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اضافی بر روی ویندوز، امنیت آن را به خطر می‌اندازد. معمولاً خطرات ناشی از نصب نرم‌افزارها نادیده گرفته می‌شود. هرچه تعداد نرم‌افزارهای نصب‌شده بر روی سرور مجازی شما بیشتر شود، خطرات امنیتی آن هم بیشتر می‌شود.

بنابراین بهتر است فقط برنامه‌های ضروری را نصب کنید و البته آن‌ها را مرتباً به‌روزرسانی کنید.

  •  Remote Desktop Gateway را تنظیم کنید

کدگذاری اطلاعات یکی از بهترین تکنیک‌ها برای افزایش ایمنی VPS است و این کار را  Remote Desktop Gateway به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد. این ابزار دسترسی شمارا به VPS از طریق وب و پروتکل‌های SSL/TLS مقدور می‌سازد. بنابراین پیکربندی Remote Desktop Gateway را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که اطلاعات شما همگی رمزگذاری شوند.

  •  تشخیص و پیشگیری از نفوذ

این تکنیک امنیتی ممکن است برای برخی از افراد جالب نباشد، اما بسیار پرکاربرد است. برای فعال‌سازی این ابزار ممکن است به کمک ارائه‌دهنده‌ی سرور مجازی نیاز پیدا کنید. این ابزار مانند فایروال نرم‌افزاری بوده که ترافیک شبکه را تجزیه‌وتحلیل کرده و خطرات احتمالی را تشخیص می‌دهد. Snort نام یکی از پرکاربردترین ابزارها برای پیشگیری از نفوذ است.

  •  از ابزار ضد جاسوسی یا Spyware Protection استفاده کنید

نرم‌افزارهای جاسوسی ( Spyware ) به‌راحتی VPS شما را آلوده می‌کنند. نرم‌افزار جاسوسی به برنامه‌ای گفته می‌شود که تبلیغات ناخواسته را بر روی ماشین شما اجرا می‌کند. این برنامه اطلاعات شما را بدون اجازه جمع کرده و تنظیمات VPS را تغییر می‌دهد. اگر یک نرم‌افزار جاسوسی بر ویندوز شما وارد شود، می‌تواند تولبار، لینک و بوکمارک ناخواسته ایجاد کند، تنظیمات پیش‌فرض صفحه‌ی اصلی را تغییر دهد و تبلیغات pop-up را نمایش دهد. همچنین نرم‌افزارهای جاسوسی می‌توانند اطلاعات خصوصی شما را به سرقت ببرند. نرم‌افزارهای جاسوسی از اینترنت به سمت شما می‌آیند.

راهکارهای افزایش امنیت سرور مجازی ویندوز

راهکارهای افزایش امنیت سرور مجازی ویندوز

آرزو امیری

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.